Aan de slag met het

LOCATIE
ONDERZOEK

MARKETING

Voor locaties bevat het Locatieonderzoek een enorme berg aan waardevolle data. Hoe haal je uit al die gegevens nou precies die cijfers die van belang zijn voor jouw locatie? Wij helpen je de juiste informatie te vinden en die data vervolgens om te zetten tot een succesvolle marketingcampagne.

In deze podcast praten we met Stijn Oude Vrielink en Diederik Smit van School of Venues en duiken we samen dieper in de materie. Klik hierboven op play en scroll tijdens het luisteren naar beneden voor nog meer tips!

KLIK OP HET VISITEKAARTJE VAN
JOUW OPDRACHTGEVER!

STAP 1

Wie is je opdrachtgever?

Een goede marketingcampagne begint met de vraag: 'wie willen we bereiken?'. Richt jij je campagne op die eventmanager die alle events binnen een organisatie regelt? Een evenementenbureau die wordt ingehuurd om een event te regelen? Of richt jij je op de directiesecretaresse die regelmatig vergaderingen en trainingen boekt? Bedenk wat deze persoon in een locatie zoekt, maar ook waar ze zoekt en wanneer de zoektocht begint. Pas als je jouw opdrachtgevers goed in beeld hebt, kun je beginnen om je strategie te bepalen. Klik op de visitekaartjes hiernaast en ontmoet drie potentiële opdrachtgevers!

EVENTMANAGER

image

BUREAU

image

(DIRECTIE)
SECRETARESSE

image

STAP 2

Timing is essentieel

Niet alleen wie, maar ook het wannéér is van groot belang voor het slagen van je marketingcampagne. Wat is nou het beste moment om onder de aandacht te komen van jouw opdrachtgever?


Uit het Locatieonderzoek weten we dat men gemiddeld 6,7 maanden voor een event, beurs, feest of congres begint met zoeken naar een locatie. De boeking gebeurt zo'n 2 maanden later: 4,8 maanden voor het event. Met deze data is het mogelijk om een inschatting te maken wanneer jouw potentiële opdrachtgever op zoek is naar een locatie en wanneer jij dus idealiter bovenaan zijn of haar zoekresultaten verschijnt. Voor kleinere meetings, diners, trainingen en vergaderingen begint men gemiddeld 3,7 maanden van tevoren met oriënteren.

Tip: kijk ook bij de drie hierboven genoemde opdrachtgevers voor hun specifieke tijdlijn!

Maak je marketingkalender

Een handige manier om altijd te weten wanneer je jouw marketingacties moet inzetten, is de marketingkalender in de tabel hiernaast. In de eerste kolom zie je de drukste maanden voor events, beurzen en congressen. Combineren we die met de eerder genoemde zoektijdlijn, dan is het slechts een kwestie van rekenen om vast te stellen in welke periode je moet adverteren.

Een voorbeeld

Gemiddeld begint de opdrachtgever zo'n 7 maanden voorafgaand aan een event met oriënteren op een locatie. Hij of zij boekt de locatie 2 maanden later. Wil je dus in september zoveel mogelijk boekingen krijgen, dan is het ideale moment voor een campagne of advertentie in de periode van februari tot en met april.


Een ander voorbeeld: eindejaars- & kerstevents. Heb je een speciaal arrangement tijdens de feestdagen, dan kun je dat het beste onder de aandacht brengen in de periode van mei tot en met juli.

STAP 3

Wat is jouw verhaal?

Hoe 'uniek' zijn jouw unieke waarden?

Wat zijn de kernwaarden van jouw organisatie? En wat maakt jouw locatie anders dan de concurrent? Veel locaties delen dezelfde kernwaarden en vissen in dezelfde vijver. Denk aan waarden als duurzaam, inspirerend, historisch of cultureel.

Maak een keuze, wees de beste

De marktleider heeft het minste last van concurrentie. Als jouw locatie altijd bovenaan de zoekresultaten komt, dan hoef je je weinig zorgen te maken. Maar kan jij als 'inspirerende' locatie opboksen tegen de concurrentie? Of is het slimmer om je te onderscheiden op een ander gebied?

Zorg voor diepgang

De helft van de opdrachtgevers is geïnteresseerd in het verhaal van een locatie. Zorg dat je verhaal diepgang heeft en inspireert en blijf weg van 'platte content'.

Beeldmateriaal

Trek jouw verhaal door op je gehele branding: denk dus ook na over de foto's. Op locatiesites als Locaties.nl kun je meerdere foto's plaatsen. Gebruik dat om je verhaal te vertellen. En zorg ook hier voor diepgang. Een goed voorbeeld zijn voor/na beelden: "Dit is onze locatie leeg en zó ziet het eruit tijdens een tof evenement."

Het gaat goed met de branche, maar met zoveel locaties op de markt is het nog een hele kunst om de juiste partijen naar jouw locatie toe te halen. Voor locaties is een goed marketingplan daarom onmisbaar.

School of Venues is het educatieplatform dat locaties hierbij helpt. Oprichters Stijn Oude Vrielink en Diederik Smit helpen locaties om terug te gaan naar de basis en hun onderscheidend vermogen te benutten.