Venue Insight


Hoe de markt is begonnen aan een krachtig herstel

"De markt laat een krachtig herstel zien, waar onze aangesloten locaties voor meetings en events van profiteren."

Afgelopen twee jaar is er veel gebeurd in de zakelijke evenementen markt. Er is als locatie voor meetings en events veel op je af gekomen. Nieuwe regelgevingen, maatregelen en beperkingen zorgden ervoor dat er veel geschakeld moest worden. Locaties hebben het zwaar te verduren gehad. Wij zijn dan ook blij om te zien dat de markt bezig is met een krachtig herstel, waarbij de vraag van opdrachtgevers drastisch toeneemt. Daarentegen is het aanbod van onze meeting- en eventlocaties afgenomen, wat ervoor zorgt dat de locaties die bij ons zijn aangesloten profiteren van de grote vraag!

Analyse afgelopen twee jaar

Pre-corona was er een gezonde balans tussen vraag en aanbod. Het jaar 2019 was het beste jaar sinds 2012 en zowel vraag als aanbod nam tussen deze twee jaartallen gestaag toe. Toen kregen we te maken met Covid-19, wat een grote impact had op de markt. Op het dieptepunt, in april 2020, nam de vraag van opdrachtgevers met ruim 60% af. Tegelijkertijd nam ook het aanbod van locaties af. Wij ondersteunen op dit moment dus ook onder locaties met hun marketinguitdagingen dan in september 2019.

Het is dan ook duidelijk wat voor impact de overheidsmaatregelen hebben gehad op het zoekvolume van opdrachtgevers. Daar waar impact bij ons in een vroeg stadium - de oriëntatiefase - zichtbaar was, merkten locaties gemiddeld zo'n twee maanden later - tijdens de boekingsfase - dat deze boekingen achterblijven. Als we kijken naar het oriëntatietraject van een eventmanager weten we dat deze gemiddeld 6,2 maanden voorafgaand aan een event op zoek gaat naar een locatie. De locatie wordt 4,4 maanden van tevoren vastgelegd. Tijdens de verschillende lockdowns zagen we het aantal opdrachtgevers dat op zoek ging naar een locatie extreem dalen, maar tijdens de versoepelingen begonnen opdrachtgevers zich weer massaal te oriënteren. Zo kenmerkte de corona periode zich met dalingen van -60% tot stijgingen van 154%. De extreme stijgingen van het aantal opdrachtgevers dat op zoek ging naar een locatie hing nauw samen met de versoepelingen van de overheid, maar in 2020 en 2021 wisten wij met de Open Locatiedag ondanks de destijds geldende beperkingen opdrachtgevers weer te activeren om locaties online te bezichtigen. Tijdens de twee Open Locatiedagen realiseerden we meer dan 3.300 bezichtigingen en stegen de bezoekersaantallen op de website met maar liefst 87%.

In oktober 2021 zaten we mede door de versoepelingen alweer op het niveau van 2019, maar de aangescherpte maatregelen in november gooiden roet in het eten. Uiteindelijk zien we dat in 2022 de markt zich wederom van zijn beste kant laat zien. Een zeer krachtig herstel in het eerste kwartaal, waarin het aantal opdrachtgevers dat op zoek ging naar een locatie voor een meeting of event met 83% toenam ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2021. Sinds maart 2022 is het aantal opdrachtgevers dat op zoek ging naar een locatie zelfs weer op het niveau van 2019. Daarmee stromen de offerteaanvragen weer volop binnen bij de aangesloten locaties.

Belangrijke momenten 2020

13 maart: evenementen met meer dan 100 personen afgelast. Intelligente lockdown 24 april: verlenging maatregelen 20 mei: Open Locatiedag 1 juni: versoepelingen maatregelen 11 september: aangescherpte maatregelen 13 oktober: gedeeltelijke lockdown 3 november: verzwaring en verlenging lockdown

Belangrijke momenten 2021

15 februari: eerste praktijktest Fieldlab Evenementen 11 maart: Open Locatiedag - Online & Hybride Events 28 april: versoepelingen maatregelen op basis van het stappenplan 30 juni: capaciteit evenementenlocaties 100% op basis van de Corona Check App 26 juli: verbod op meerdaagse evenementen 14 augustus: kleinschalige evenementen zonder vaste zitplaats toegestaan 14 september: versoepelingen vanaf 25 september worden aangekondigd 2, 14 en 26 november: coronamaatregelen worden weer aangescherpt 14 december: maatregelen worden verlengd tot 14 januari

Belangrijke momenten 2022

14 januari: maatregelen worden versoepeld 26 januari: versoepelingen voor meetings en events worden ingevoerd. Evenementen mogen geplaceerd op 1,5 meter, met coronatoegangsbewijs en tot 22.00 uur plaatsvinden. 26 februari: de anderhalve meter, het dragen van een mondkapje, het coronatoegangsbewijs en het advies om 50% thuis te werken vervallen.

Wat betekent dit concreet voor locaties voor meetings en events?

Nu vraag en aanbod uit evenwicht zijn geraakt, resulteert dit voor aangesloten locaties in meer offerteaanvragen dan in 2019. Beperkende maatregelen en onzekerheid waren voor opdrachtgevers de reden om veel events on hold te zetten. Nu de markt weer volledig open gaat, helpen wij opdrachtgevers bij het vinden van de juiste locatie en zullen daardoor de agenda's van aangesloten locaties weer volstromen!

Waarom profiteren locaties die bij ons zijn aangesloten van deze huidige marktontwikkelingen?

Veel locaties waren bereid om te blijven investeren in hun vind- en zichtbaarheid, ondanks dat de markt onder druk stond. Zij bleven aangesloten bij onze websites en dit zijn dan ook de locaties die nu het snelste herstel laten zien. Waarom?


  • Er is sprake van een krachtig herstel van de markt;
  • Het aantal contactmomenten tussen opdrachtgevers en locaties ligt 33% hoger dan vorig jaar;
  • De vraag lag in het eerste kwartaal van 2022 zelfs 83% hoger dan in maart 2021 en in maart op het niveau van 2019;
  • Het aantal locaties dat zich actief onder de aandacht brengt van opdrachtgevers ligt lager dan in 2019, waardoor er dus sprake is van minder concurrentie;
  • Met een marktaandeel van 30 tot 40% zijn wij de onbetwiste marktleider binnen de zakelijke markt.