Preview

Voor de evenementenbranche was 2020 hét jaar dat online events gemeen goed werden. Van seminar naar webinar en van online beurzen tot grootse (hybride) congressen – online is van alles mogelijk. Maar welke rol spelen locaties in deze nieuwe online evenementenwereld? In het Locatieonderzoek: Online Events vragen we deze vraag aan 394 opdrachtgevers van meeting & event locaties. Het geeft een duidelijk inzicht in hoe de interesse in online events zich in 2020 heeft ontwikkeld. Daarnaast schept het een patroon voor de nabije toekomst: zullen opdrachtgevers in de komende periode vaker een online event organiseren? Waar liggen de behoeften en verwachtingen? Duidelijk is dat de opkomst van online events voor locaties ook veel kansen biedt.

"We hebben nog geen online event georganiseerd, want onze doelgroep is niet zo van online evenementen"

ONLINE EVENTS IN 2020: DE OPKOMST EN ONTWIKKELING

Dat we nog maar aan de start zijn van online events en dat de markt hier nog aan moet wennen, zien we op dit moment nog duidelijk terug in in het Locatieonderzoek: Online Events. Hierin geeft 61% van de deelnemende opdrachtgevers van meeting & eventlocaties aan dat zij in het afgelopen jaar een online event hebben georganiseerd. De overige 39% heeft de overstap naar online vooruit weten te schuiven. Redenen die genoemd worden variëren van: "Geen vraag naar"; "Gebrek aan inhouse kennis"; "We wachten tot we weer 'live' kunnen gaan", of: "Onze doelgroep is niet zo van online evenementen".

Heb jij in 2020 online events georganiseerd?
Wat voor type events heb je in 2020 online georganiseerd?

Type events

Niet iedere doelgroep, maar ook niet iedere soort bijeenkomst is geschikt om te vertalen naar online. Al hebben we afgelopen jaar ook wel enkele onverwachtse oplossingen gezien, zoals een online beurs en online teamuitjes. De meest georganiseerde online bijeenkomsten waren - niet geheel verrassend - vergaderingen en brainstormsessies. Op de voet gevolgd door trainingen en workshops en congressen.

Onder de noemer 'anders' werden de volgende evenementen genoemd:

  • Webinar
  • ALV
  • Netwerkevenement
  • Talkshow
  • Awardshow
  • Eindejaars- / kerstfeest
Welk cijfer geef jij
jouw online events?
EIGEN KANTOOR OF EXTERNE LOCATIE?
De meeste organisatoren van online events werden door de omstandigheden gedwongen om snel te schakelen. Velen kozen ervoor om een tijdelijke studio in te richten op het eigen kantoor (46%). Veel kantoren staan leeg of halfleeg, dus daarvan gebruik maken is een logische keuze. Toch bleef dit veelal bij tijdelijke studio's: permanente inrichtingen werden slechts door 7% van de organisatoren in het eigen kantoor of eigen locatie gerealiseerd.
TEVREDENHEID
Het is indrukwekkend om te zien hoe snel we online events hebben omarmd. Dat 61% van de opdrachtgevers een live event heeft omgezet naar online getuigt van lef. En het was niet alleen voor eenvoudige vergaderingen, maar ook voor beurzen, tentoonstellingen, feesten, congressen en relatie-evenementen. Maar hoe is het hen bevallen? Met een 7,6 als gemiddeld cijfer is men erg tevreden over de eerste online events. Slechts 4 procent van alle deelnemers gaven hun online events een onvoldoende.
Welke tips / verbeterpunten heb je voor volgende online events?

Organiseer je de komende periode online events?
ONLINE EVENTS: WENSEN EN BEHOEFTEN

Het is logisch dat we niet in één klap overgaan op online events, maar dat het een proces is dat langere tijd in beslag zal nemen. In het afgelopen jaar heeft 61% van de opdrachtgevers een online event georganiseerd - 39% nog niet. Voor de komende periode zegt 65% een online event op de planning te hebben staan. Dat lijkt een kleine groei, maar dat percentage zal komend jaar naar verwachting verder toenemen.

LOCATIES ALS ONLINE EVENT STUDIO

Is het wel de taak van locaties om online events aan te bieden? Dat is een vraag waarover veel locaties zich momenteel buigen. Enerzijds brengt het momenteel handel mee die je anders niet zou hebben. Anderzijds zijn er al veel partijen op dit gebied actief en is het moeilijk om nog onderscheidend te zijn. En hoe zit het straks, in de tijd ná corona? Zijn die investeringen in studio’s en techniek dan niet meer nodig?

WAAR LIGGEN DE KANSEN VOOR JOU?


Aan welke ondersteuning hebben opdrachtgevers behoefte? Aan welke criteria moet een goede online event locatie voldoen? En wat voor soort studio's zijn het meest gewild? Dat en veel meer inzichten lees je in het volledige Locatieonderzoek: Online Events. Vraag het nu aan via onderstaande button!