Van 'Auditorium' tot 'Zaal 1'

Wat is de ideale naam voor jouw ruimte?

Goedemorgen mevrouw! U komt voor de kennissessie? Dan mag u doorlopen naar ‘Indigo’. Dat vindt u tussen de congreszaal ‘Blauw’ en vergaderzaal 'Violet'."

Het bedenken van namen voor je ruimtes is een van de vele lastige keuzes die je moet maken bij de indeling van je locatie. De één leeft zich uit in het verzinnen van creatieve woordspelingen, terwijl de ander kiest voor simpel en praktisch. Voor beide opties valt iets te zeggen. Maar wat werkt het beste?

Laten we de kwestie benaderen vanuit de marketinghoek en de zaalnaam beschouwen als een productnaam. Als je het hebt over succesvolle merk- en productnamen, kom je al snel uit bij Globrands, de leidende specialist in merknamen binnen Europa. Globrands ontwikkelt bedrijfsnamen en namen voor producten, diensten en online proposities, maar ook slogans en labels. Zij zijn de creatieve geesten achter namen die iedereen kent, zoals Senseo, Thalys, Essent en DigiD. Camiel Verberne is creative consultant bij Globrands, en we vroegen hen om advies: is het zinvol om je ruimtes een originele naam te geven? En: waaraan moet een goede zaalnaam voldoen?

"Als je evenementlocatie een merk is, zijn de zalen touchpoints die bijdragen aan de algehele merkbeleving", zo stelt Camiel Verberne. "De eerste vraag die je jezelf daarom moet stellen is waarom mensen naar jouw locatie komen:

  • Komen ze om zakelijke redenen?
  • Voor de sfeer - en wat voor sfeer?
  • Vanwege de omgeving?

"Voor de naam is het belangrijk dat die bij zulk soort overwegingen aansluit. De praktische functie is ook belangrijk: de namen helpen je als het even kan om snel de juiste zaal te vinden. Dat kan gaan over ligging, nummering of andere eigenschappen.”

“Namen zoals ‘Meerzicht’, ‘Hoofdzaal’ of ‘Tuinhuis’ zijn zo standaard, dat ze je een prettig gevoel geven en vervolgens niet meer je aandacht vragen.”

- Camiel Verberne (Globrands)

B. Amsterdam

B. Amsterdam is het grootste start-up ecosysteem in Europa. De locatie staat voor groei en ondernemerschap. De event spaces zijn vernoemd naar inspirerende iconen op het gebied van innovatie, en dragen namen als ‘The Elon’, ‘The Richard’, ‘The Oprah’ en ‘The Mark’. Een achternaam is niet nodig. Charlotte Groenendijk van B. verklaart: “De namen passen goed binnen het concept en story van B. ‘connect, create, grow, learn’. Het brengt een bepaalde inspiratie met zich mee. We merken in principe niet dat ruimtes eerder worden geboekt vanwege de naam. Het gebeurt weleens, bijvoorbeeld met de ruimte The Freddy, die geïnspireerd is op Freddy Heineken. Wel gebruiken sommige partijen het in de storytelling rondom hun event.”

Nadrukkelijk karakter

Bovenstaand voorbeeld van B. Amsterdam kan volgens Camiel Verberne goed bijdragen aan de beleving van de locatie als geheel. “Het is dan misschien niet zo dat de afzonderlijke ruimtes wel of niet worden gekozen vanwege de naam; deze namen stralen bij elkaar wel heel nadrukkelijk een karakter uit voor de hele locatie. Namelijk van mannelijkheid, ondernemerschap, ambitie en jezelf ook weer niet ál te serieus nemen. Als dat echt past bij je merkstrategie, de locatie en de mensen die je wilt aantrekken, zijn het uitstekend bedachte en gekozen namen.”

Bij een locatie die volledig gericht is op start-ups, is dit een perfecte keuze. Maar als je doelgroep breder is dan alleen die ambitieuze jonge ondernemers, is dit wellicht een minder goed idee, waarschuwt Verberne. “Je vervreemdt er namelijk ook mensen mee, bijvoorbeeld uit de zorg, culturele, spirituele en onderwijswerelden. Ook mensen die zich écht in de hogere regionen van het bedrijfsleven bevinden, vinden dit misschien niet serieus genoeg.”

“De ‘Grote zaal’ is een niet-creatieve aanduiding voor de grote ruimte waar van alles kan.”

- Camiel Verberne (Globrands)

MindCenter

MindCenter in Vianen heeft inspiratie en creativiteit duidelijk als unique selling point. De ruimten in de locatie hebben namen die verwijzen naar het doel van de betreffende ruimte: een plenaire zaal draagt de naam ‘Open Your Mind’; een ruimte die is ingericht om saamhorigheid in de groep te krijgen heet ‘Studio Verbinding’ en een ruimte vol skippyballen heet ‘Studio Joy’. Er is goed over de namen nagedacht, vertelt eigenaar Jeroen van der Sluis: “En het leuke is dat de gasten (organisatoren) daardoor bewust bezig gaan met het koppelen van hun content aan een specifieke ruimte. Het is leuk om ermee te spelen maar zeker ook effectief. Hoewel het minder effectief zal zijn als al je zalen qua inrichting gelijk zijn. Dan is het maar een naam. Bij ons slaat de naam wel op de ruimte en de inrichting.”

Locaties met een sterk karakter

De ‘beste naam’ blijkt dus nogal afhankelijk te zijn van het soort locatie dat je hebt. Een locatie met een zeer zakelijke uitstraling kan wellicht beter kiezen voor zaalnamen met een neutrale, praktische toon. Aan de andere kant: als je onderscheidende vermogen is dat je een inspirerende locatie bent voor creatieve meetings en brainstorm sessies, past een creatieve naam misschien beter bij je merkbeleving.

Camiel Verberne: “Als de locatie een sterk en bijzonder karakter moet hebben, dan helpt dat zeker bij de herkenbaarheid en kan een speelse en kleurrijke naamgeving absoluut leuk zijn. Het belangrijkste is dat de naamgeving past bij het karakter. Namen moeten zo uitgesproken mogelijk zijn, zonder in de weg te zitten.”

Breed inzetbaar

Originaliteit past misschien goed bij de beleving, als creativiteit ook de reden is om naar de locatie te komen. Maar ook dan hoeft een creatieve zaalnaam niet per se bevorderend te werken voor de creativiteit die in de ruimte zelf moet plaatsvinden, waarschuwt Verberne.

"Namen die associaties met ruimte en gastvrijheid oproepen werken vaak inspirerender dan leuke ‘ideetjes’. Creatieve namen als de ‘Verhaalzaal’, ‘The Lightbulb’ en ‘Prins Heerlijk’ duwen je in een bepaalde richting waar je misschien helemaal niet voor in de stemming bent. Daarentegen zijn namen als ‘Meerzicht’, ‘Hoofdzaal’ of ‘Tuinhuis’ helemaal niet creatief of gastvrij, maar ze zijn zó standaard dat ze je een prettig gevoel geven en vervolgens niet meer je aandacht vragen. Zulke namen houden een ruimte breed inzetbaar. Ze geven je als bezoeker het gevoel dat jij bepaalt wat je komt doen.”

'Minimaal dwingend'

Wat vindt Verberne zelf een locatie die de zaalnamen goed voor elkaar heeft? “In TivoliVredenburg gebruiken ze creatieve namen, namen met een associatie van ruimte en gastvrijheid, en ook tussenvormen. Ze doen het precies op de goede manier: met karakter, maar minimaal dwingend voor de gebruikers, dus juist geschikt voor creatief gebruik. De ‘Grote zaal’ is een niet-creatieve aanduiding voor de grote ruimte waar van alles kan. Ze hebben ook ‘Club Nine’: iets gerichter, jonger en bijzonderder, dus hipper.”

TOP 10 ZAALNAMEN

Welke namen geven locaties het vaakst aan hun zalen? Om daarachter te komen voerden we een analyse uit op de data van Locaties.nl.

  1. Restaurant
  2. Grote Zaal
  3. Foyer
  4. Auditorium
  5. Serre
  6. Zaal 1
  7. Zaal 2
  8. Theaterzaal
  9. Zaal 3
  10. Boardroom